04Nov

Interviu cu Aurelian Iftimiu – directorul Agenției de știri Basilica a Patriarhiei Române

În interviul de mai jos, Aurelian Iftimiu, directorul Agenției de știri Basilica a Patriarhiei Române, ne vorbește despre cum se vede Diaconia de la Bucureşti și dacă este Biserica un formator de opinie în 2021.

  • Cum se vede Diaconia de la Bucureşti? 

Misiunea socială Diaconia a Mitropoliei Basarabiei este întâi de toate un model de bună practică nu doar la nivelul Bisericii, ci la nivelul tuturor ONG-urilor. Este un model de bună slujire a societății și spun slujire pentru că termenul „diakonia” asta semnifică și dovediți prin diferitele programe pe care le organizați că știți să slujiți, știți să fiți în serviciul celorlalți, știți să fiți alături de cei în nevoi.
Mi-a atras atenția în mod particular forța pe care o are Diaconia în angrenarea tinerilor și în dezvoltarea misiunii acestora la nivelul Bisericii și a societății.
Deși ne despart câteva sute de kilometri, lucrarea Diaconiei luminează dincolo de Prut și inspiră românii de pretutindeni.

  • Vorbind despre binele făcut de Biserică: îl facem public şi îl diseminăm sau „să nu ştie stânga ce face dreapta”? 

În decursul timpului am auzit multiple pledoarii pentru ambele abordări. Apoi am mers la sursă, respectiv la Sfânta Scriptură. Am analizat care a fost atitudinea Mântuitorului și a Apostolilor vizavi de faptele bune. Uneori, Hristos le spunea celor vindecați să meargă și să spună cât bine le-a făcut Dumnezeu, alteori le zicea să nu spună nimănui despre cele întâmplate. Am găsit și laude publice ale Mântuitorului pentru cei care aveau credință lucrătoare prin cuvinte și fapte bune. De asemenea, am înțeles Sfânta Evanghelie și Faptele Apostolilor ca niște compendii de filantropie transmise spre folosul oamenilor și spre slava lui Dumnezeu.
Cred că mesajul „să nu știe stânga ce face dreapta” trebuie înțeles în strânsă legătură cu un alt cuvânt al lui Hristos: „Aşa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, aşa încât să vadă faptele voastre cele bune şi să slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri” (Matei 5:16).
În plus, în ziua de astăzi, când circulă tot mai multe informări sau dezinformări cu privire la activitatea Bisericii și implicarea ei în societate, consider că este valoros să reflectăm, să cultivăm și să înmulțim faptele bune, inclusiv dacă această înmulțire se realizează prin distribuiri pe rețelele de socializare.

  • Biserica un formator de opinie în 2021? Dacă da, în ce domenii?

Cred că Biserica are alte obiective, iar dacă devine un formator de opinie sau este văzută ca atare, este un lucru dobândit prin prisma verticalității și perenității principiilor pe care le cultivă. În plus, Biserica oferă mai degrabă exemple de bună practică decât formări de opinii.
De aceea, aș prefera să utilizăm termenul de reper în loc de formator de opinie în ceea ce privește activitatea Bisericii în societate. Da, Biserica este reper în foarte multe domenii, incluzând cultura, arta, educația, filantropia, construcțiile, organizarea de evenimente ș.a.
Anul 2021 poartă amprenta pandemiei, perioadă în care Biserica și-a activat întreaga comunitate pentru ajutorarea bolnavilor, suplinirea nevoilor instituțiilor medicale și ale personalului medical, dar și încurajarea în general a oamenilor cuprinși de teama bolii și a morții. Consider că Biserica prevalează în rândul instituțiilor în ceea ce privește eforturile depuse pentru fortificarea sănătății psiho-somatice a oamenilor.

  • Care e cea mai mare provocare în comunicare pe care o poate avea o structură socială a Bisericii?

Instituțiile sociale ale Bisericii au marele avantaj că reflectă un aspect extrem de constructiv, nutritiv social și mobilizator al misiunii ecleziale. Cu toate acestea, acțiunile pozitive parcă sunt înăbușite de presă. Binele, ajutorul, lumina abia dacă atrag privirile jurnaliștilor. De aceea, cea mai mare provocare în comunicare pe care o poate avea o structură socială a Bisericii este să fie efectiv ignorată. Desigur, există provocări și din interior, cum ar fi lipsa aderării la țelul comun și neînțelegerea completă a misiunii Bisericii.

  • Cum poate fi depăşită aceasta din perspectiva unui expert în comunicare?

Nu am certitudinea că poate fi depășită decât gradual, prin intensificarea comunicării interne și prin eficientizarea comunicării externe. Avantajul pe care îl are Biserica este că mereu a utilizat mediile de comunicare specifice fiecărei epoci. Astăzi, nu mai putem vorbi despre o lipsă a informațiilor despre Biserică. Cu toate acestea, mai lipsește ceva. Cred că modalitatea de comunicare poate fi ajustată mai ales fiind atenți la nevoile pe care le are societatea. Iar în privința dificultăților de comunicare internă, acestea ar putea fi depășite mai ușor prin solidaritate, comuniune, fraternitate și încetarea de a ne mai pune piedici unii altora.

  • Cum pot fi făcute cunoscute modelele de intervenție ale Bisericii în comunitatea creștină din întreaga lume? 

Eu cred foarte mult în contactul și conversațiile directe între diferiții actori din societate, inclusiv la nivel internațional. În ceea ce privește Misiunea Socială Diaconia pot fi foarte valoroase întâlnirile fizice sau digitale cu reprezentanții altor organizații caritabile din lumea creștină. De asemenea, unele platforme de socializare precum Twitter pot reprezenta un atu din perspectiva comunicării internaționale. Aderarea la federații caritabile și participarea la summit-uri internaționale pot ajuta în aceeași direcție.

  • Care ar fi urarea de La mulţi ani din partea Basilica la 2 decenii de activitate socială a Mitropoliei Basarabiei prin Diaconia?

În numele echipei Agenției de știri Basilica a Patriarhiei Române vă felicit pentru cele două decenii de efort și zel, de provocări și oportunități, de profesionalism și entuziasm, de slujire și dedicare. Vă dorim ca faptele bune ale Diaconiei să răsune până la capătul lumii pentru a aprinde în inimile oamenilor scânteia iubirii de aproapele. Totodată, ne dorim ca anii ce vin să fie catalizatori pentru colaborarea dintre Agenția de știri Basilica și Misiunea Socială Diaconia.